Bannerová reklama | 3. října 2019

Používáte ještě bannery HTML 5? Google přichází s AMPHTML

Ve světě online marketingu nic netrvá věčně. Každý markeťák ví, jak dynamickým prostředím internet je a jakou rychlostí se vyvíjí. Jedním z úkolů markeťáka je tedy hlídat novinky, aby neměla konkurence šanci být napřed. Naopak. Čím dříve novinku objevíte a začnete využívat, tím více z ní vytěžíte.

Jednou novinkou, která se ještě příliš nerozšířila, je používání nového formátu bannerových reklam AMPHTML, kterýpředčil dosud používané formáty v čele s HTML5. Pojďme se podívat, co je nový formát zač a jaké má výhody oproti jeho největšímu konkurentovi v podobě formátu HTML5.

Než se dostaneme k samotnému AMPHTML, nastiňme si vývoj předchozích formátů. Prvními bannerovými formáty, které se používají dodnes pro nepohyblivé, a tedy méně poutavé reklamy,byly formáty JPEG a PNG. K nim později přibyl GIF, který jeale omezený pouze na 256 barev, proto se pro statické reklamy příliš nepoužívá. Na druhou stranu to byl právě GIF, který stál u zrodu animací.Pro špatnou kvalitu a vysokou kompresi od něj bylo brzo upuštěno a byl nahrazený Flashem.Ten se zdál být poměrně v pořádku, teprve až s příchodem modernějších formátů, které byly bezpečnější a kvalitnější, přestal být podporovaný Googlem (v lednu 2017), stejně tak ho neumožňoval ani Sklik.

Jeho nástupcem a v současnosti nejpoužívanějším formátemje HTML5. S čím dál častějším používáním mobilních telefonů začal být ale i tento formát nedostačující. Přestože je stále nejpoužívanější, na mobilech a tabletech, které oproti počítačům stále nemají tak dobré připojení, se HTML5 bannery pomalu načítají a mnohdy se stává, že je reklama spuštěna, ale nestihne se načíst dříve, než uživatel opustí stránku. Dalším problémem je nutnost zasahovat do kódu při každé změně operačních systémů. Pro marketéry je také velice nepříjemná nutnost splnit podmínky Googlu pro možnost zobrazení HTML5 bannerů. Těmi jsou například výše utraceného kreditu či doba, po kterou je účet aktivní. Všech těchto problémů se můžete zbavit používáním nejnovějšího formátu AMPHTML, který s sebou nese řadu dalších výhod.

AMP (Accelerated mobile pages HTML) technologie je ve zkratce upravený HTML jazyk na specifické adrese, který používá předdefinované javascriptové knihovny. Celý je připravený tak, aby se zobrazoval rychleji na mobilních zařízeních a nebyl datově náročný. Dalším důležitým bodem je rychlé zobrazení díky přednačítání.  Co z toho všeho plyne? Bannery AMPHTML jsou datově nenáročné, rychlejší a bezpečnější než jakékoliv jiné formáty. Pojďme si tedy v bodech shrnout všechny výhody formátu AMPHTML oproti největšímu konkurentovi HTML5.

Výhody AMPHTML oproti HTML5

 

1) Rychlejší načítání

Jak už bylo řečeno, jednou z hlavních výhod je rychlejší načítání. HTML5 bannery jsou oproti AMPHTML výrazně pomalejší, což nám dokazuje například tento test. AMPHTML byl navržen tak, aby se načítal dřív, než se stránka zobrazí uživateli. Díky tomu mají obecně reklamy větší viditelnost a zvýšené CTR. To jde ruku v ruce s lepší kvalitou reklam a větší efektivitou. Za zmínku také stojí uvést celkové zlepšení organické pozice ve vyhledávání díky lepšímu SEO ratingu.

2) Méně datově náročné

Díky specifickému výběru javascriptových knihoven u AMPHTML formátů je velikost souboru bannerů nižší než u klasických HTML5 bannerů, které obsahují i řadu nepotřebných javascriptových kódů. To nám ulehčí dodržení maximálních velikostí souboru při nahrávání do reklamních systémů a je to další důvod, proč se reklamy rychleji načítají.

 

3) AMPHTML je bezpečnější

Stejně jako se AMPHTML bannery načítají před samotným zobrazením uživateli, stejně tak je to s verifikací a kontrolou bannerů. Systém jednoduše zkontroluje reklamu ještě před jejím spuštěním, a tím zabrání šíření škodlivých malwarů.Uživatel je tak stoprocentně chráněn před napadením. HTML5 banner žádné podobné opatření nemá a je tedy potenciální hrozbou pro uživatele a šiřitelem malwarů.

 

4) Používání bannerů bez podmínek Googlu

Oproti HTML5 formátu nejsou AMPHTML bannery nijak podmíněny, můžete je tedy do systému nasadit okamžitě bez složitého ověřování či u menších účtů bez splnění poměrně náročných podmínek.Pro většinu účtů může být i tento bod zásadní v rozhodnutí, jaký formát si vybrat. Bez možnosti použití HTML5 bannerů zbývají uživateli už jen AMPHTML bannery, nekvalitní GIF animace, či statické bannery.

 

5) Vyladěné pro mobily

Ačkoliv všechny výhody jsou zřejmé na všech zařízeních, pro mobilní uživatele mají AMPHTML bannery výhody navíc. Jakožto byl formát prvotně určen právě pro přenositelná zařízení, obsahuje řadu funkcí, které klasické HTML5 bannery neumožňují. Obecně se dá říct, že se AMPHTML snaží šetřit uživateli data a zlepšovat user experience. Například nechává animaci na banneru jet pouze ve chvíli, kdy se uživateli doopravdy zobrazuje na displeji.

 

6) Lepší zásah

AMPHTML bannery se oproti konkurenčnímu formátu zobrazují jak na stránkách v kódu AMPHTML, tak na webech v jiných kódech. S přibývajícími weby v novém formátu je to čím dál větší výhoda. HTML5 se nedokáže na AMPHTML stránkách zobrazit, tím pádem na těchto webech výrazně klesá konkurence. Se sníženou konkurencí klesá cena za proklik, což samo o sobě vede k většímu zásahu.

Pokud bychom na novém formátu hledali nějaké negativum, našli bychom pouze nepatrné omezení v nastavení jako je například efekt rozmazání. To je malé mínus, které se dá téměř ignorovat, v porovnání s výhodami, které nám formát nabízí. Sečteno podtrženo, AMPHTML předčí své konkurenty na plné čáře. Nyní je ideální čas začít nový formát používat a využít naplno výhod, které přináší. Jak to tak bývá, časem se stane výhoda normou a objeví se nové, ještě dokonalejší možnosti. Není čas zaspat dobu.

 

Přihlašte se k odběru novinek

This form is protected by reCAPTCHA and the Google. Privacy Policy a Terms of Service.

Potřebujete poradit?

Cítíte se z tolika možností jako na jiné planetě? Nejste si jisti, co je pro vás nejvhodnější? Navažte s námi spojení, rádi vám poradíme.